Dotační management
Dotační management je moderní forma poradenství, jejíž náplň spočívá v komplexní péči o klienta od přípravy projektu, tj. zvolení vhodného programu, zpracování a podání žádosti o dotaci, přes pomoc s administrativními úkony za účelem snížení možných rizik spojených s krácením či odebráním již schválené dotace, monitoring, až po závěrečnou zprávu.
Dotační management představuje ucelený systém poradenství, tzn. dohledu nad správným a včasným plněním administrativních náležitostí a dodržováním závazných ukazatelů. Plnění těchto povinností je důsledně kontrolováno zejména implementační agenturou, Ministerstvem financí, Evropskou komisí, Evropským účetním dvorem, finančním úřadem a ostatními kontrolními orgány.
Dotační management sestává z celé řady kroků. Prvním z nich je vyhledání vhodných dotačních možností, které se mění s průběhem času. Dále je třeba seznámit se s postupem pro získání dotací (tyto postupy se liší pro jednotlivé zdroje dotací). K dosažení dotací je však potřeba především sestavit projekt a někdy poměrně komplikovanou žádost, která musí projít výběrovým řízením.
Při každé akci se jedná nejen o správné vyplnění žádosti a získání finančních prostředků, ale také o správné sestavení dílčích úkolů v rámci projektu a jejich návaznosti.
Všechny požadované dokumenty musejí být sestaveny přesně podle požadavků vyhlašovatele, mají-li být do výběrového řízení přijaty a následně realizovány. To vyžaduje značné množství znalostí a zkušeností, případně programového vybavení pro sestavení a sledování každého projektu.
Z výše uvedeného textu je zřejmé, že spolupráce s poradenskou firmou napomáhá žadateli úspěšně projít složitým procesem požadavků na akceptovatelný projekt, stejně jako úspěšnému dokončení již schváleného projektu.
Naše nabídka klientům
Na základě požadavku klienta a předběžného záměru zajistíme:
- vyhledání vhodného dotačního zdroje pro konkrétní projekt (obecní, krajský, neziskový, státní, evropský zdroj)
- zformulování a definování projektového záměru
- zpracování ekonomického hodnocení projektu dle kritérií EU i ČR
- konzultace záměru s administrátorem dotace
- přizpůsobení záměru dotačním požadavkům
- zpracování žádosti o finanční podporu
- zajištění koordinačních schůzek realizačního týmu
- poradenství a pomoc při zajištění vlastních zdrojů
- přípravu žádostí o platbu
- monitoring a reporting plnění závazných ukazatelů, zpracování monitorovacích zpráv
- sledování a kontrolu plnění harmonogramu
- zpracování požadovaných formulářů
- zpracování závěrečné zprávy
Hlavní přínosy spolupráce s externí poradenskou firmou
- přenesení odpovědnosti za plnění podmínek dotace a monitoring na externí poradenskou firmu
- zajištění kvalifikované a odborné komunikace s administrátorem dotace a ostatními zúčastněnými orgány
- zamezení výskytu chyb v předkládaných dokumentech a zprávách
- zajištění správného plnění rozhodných (monitorovacích) ukazatelů
- eliminace rizik spočívajících v krácení či odebrání již přiznané dotace
- úspora interních nákladů a času na administraci schváleného projektu